Hava basıncı, oksijen ve nitrojenden oluşur. Oksijen molekülleri, nitrojen moleküllerine oranla daha küçüktür ve lastiğe daha hızlı nüfus eder. Nitrojen ile doldurulan lastik, normal hava ile doldurulana göre 3kat daha yavaş basınç kaybeder, sonuç olarak lastiklere bu sıklıkta hava basma ihtiyacı doğmaz ve lastik doğru basınç değerini daha uzun süre muhafaza eder. Havadaki oksijen, lastiği oluşturan maddeleri (örn: kord bezi, topuk telleri oksidize etmeye eğimlidir. Soluduğumuz havada bulunan %21 oranındaki oksijen, lastiğin ham maddesi olan kauçuğun daha çabuk yorulması ve yıpranmasına yol açar. Nitrojen gibi kuru ve hareketsiz bir gaz ile lastikleri doldurmak bu problemleri azalttığı gibi, basınç kaybını minimize eder. Lastiğin ömrünü uzatır ve sürüş güvenliğini arttırır.
NİTROJEN BASINCININ AVANTAJLARI
İnsanların yaşamasını ve nefes almasını sağlayan havadaki %21 oranındaki oksijen, lastikler için ciddi problemler oluşturmaktadır, çünkü lastiğin ham maddesi olan kauçuğa zarar vermektedir. Lastiğin içerisindeki oksijen lastiğin yaşlanmasını hızlandırmaktadır. Bir diğer problem ise, en iyi tanklardan bile sızabilen oksijenin kauçuğun arasından sızmasının, havada %78 oranında bulunan nitrojene oranla daha kolay olmasıdır.
Nitrojenin daha az basınç kaybetmesi ve kauçuğun oksidize etmemesi, nitrojeni havaya karşı daha kullanışlı ve güvenilir hale getirmektedir. Lastik içerisinde basınca maruz kalan oksijen, lastiğin topuk tellerinde (jantla birleşme noktası) paslanmaya neden olmaktadır. Buna ek olarak oksijen, lastiğin iç yanağına ve koruyucu kaplamasına (sızdırmaz tabakası) zarar verecek darbe gören lastiğin daha kolay balon yapmasına sebep olmaktadır. Lastiğin içersindeki oksijeni boşaltarak nitrojen doldurmak içerideki nem oranını düşürerek lastiğin ömrünü uzatır.
Formula 1, askeri ve iş makinaları gibi lastik kullanım şartlarının ağır ve lastiğin çok önem kazandığı anlarda kullanılan nitrojen basıcı, normal lastik kullanımlarında çok daha iyi lastik performansı sağlar.
- LASTİK ŞİŞİRME ARALIĞI NİTROJEN İLE DAHA FAZLADIR. Nitrojen kullanımıyla, lastiklerin rutin kontrolü normalinden 3 katı daha uzun sürede yapılır. (lastik içindeki basınçlı hava kaybı normal basınca göre üç kat daha azdır).
- LASTİK İÇİ YOĞUNLAŞMAYI AZALTIR.Oksijen lastiklerde yoğunlaşmayı arttırır; bu da hem lastiklerin ömrünü azaltır hem de paslanmayı çabuklaştırır. Nitrojen bunu ciddi ölçüde azaltır.
- LASTİK PATLATMA RİSKİNİ AZALTIR. (Hayat Kurtarır!)Nitrojen, oksijen gibi yüksek ısıya ulaşmaz. Bu da, ısıdan kaynaklanan muhtemel patlamaları önler.
- LASTİKLERDE DEĞİŞMEYEN BASINÇ (Hayat Kurtarır!)Lastikte bulunan oksijen zamanla oksitlenmeye neden olur, bu da lastikteki basıncı ve sürüş koşullarını kötüleştirir. Nitrojen ile basınç aynı kalır, değişmez. Lastiklerinizin basıncını normalde 15 günde bir kontrol etmeniz önerilmektedir. Lastiklerinizi nitrojen ile şişirdiğinizde bu aralık üç kat uzun sürede gerçekleşir.
- LASTİKLERİ ŞİŞİRMEDE NİTROJEN KULLANINIZ.Yıllardır; yarış, askeri amaçlı, iş ve tarım araçları lastiklerde kullanılan nitrojen, artık Avrupa, Avusturya ve Almanya gibi ülkelerde de günlük kullanımda yaygın hale gelmektedir.
- NİTROJEN OKSİJEN İÇERMEZ.Lastikte oksijenin olmaması, lastikte bulunan bileşenlerin bozulma (kötüleşme) hızını aza indirger.
- NİTROJEN KURU BİR GAZDIR.Lastik şişmede kullanılan nitrojen, karbondioksidin ve havadaki nem oranının hemen hemen olmasını garanti eder.
- NİTROJEN TEMAS HALİNDE BULUNDUĞU MATARYALLERİN UZUN ÖMÜRLÜ OLMASINI SAĞLAR. Sıkışmış havadan farklı olarak nitrojende; oksijenin, karbondioksidin, kirlilik ve diğer bileşenlerin olmaması, sübap ve jantın da uzun ömürlü olmasını sağlar.
- NİTROJEN İLE LASTİKLERİ ŞİŞİRMEK, LASTİĞİN BASINCININ DURAĞAN OLMASINI SAĞLAR.
- ÇEVREYE ZARARLI DEĞİLDİR.
- NİTROJEN İLE DAHA VERİMLİ BASINÇ ELDE EDİLİR.
- NİTROJEN İLE OKSİDİZASYONUN OLMAMASI, LASTİKLERİN ÖMRÜNÜ UZATIR.
- NİTROJEN İLE ŞİŞİRİLEN LASTİK OKSİJENLE ŞİŞİRİLMİŞ LASTİKTEN 3 KAT DAHA AZ SÜREDE LASTİK BASINCINI AZALTIR.
- NİTROJEN KULLANIMI İLE JANT BİLEŞENLERİNİN PASLANMASI AZALIR.
1 yorum:
ağırlıkda normal havayla bir fark varmı bir diğer konuda nitrojenin üzerine daha sonra normal hava vurulurmu...ve araçta lastiğin biri normal hava dğerleri nitrojenli olursa sürşte sorun olurmu...
Yorum Gönder